Tuesday, February 10, 2009

Attitude Problem

Kali ni aku nak membebel dalam Bahasa Melayu. Tak kose nak menyusun ayat cakap omputih.

Citenye gini. Tahun lepas, sebelum aku fly ke LA, dlm bulan Julai 2008, aku dah antor 3000 buku ke sebuah agensi keraajaan di negeri Johor nih. 3000 buku tuh 2 titles lah..jadi ada 2 L.O (surat pesanan kerajaan daaa..) yang bernilai agak boleh tahan gak laaa. Aku punya la anto cepat, dengan harapan lepas balik L.A, dapat la bayarannya.

Balik aje dari L.A hari tuh, aku pun called up bos bahagian Kewangan agensi tuh. Dia kata, "Dah anto L.O kat SUK dah..tapi masih lom dapat peruntukan, jadi takde la payment lagi..". Fine..aku pun accept la kata-katanya ittew...kot la orang kat SUK terlebih keje awal tahun kan..tak dapat nak proses L.O aku tuh.

Now dah nak masuk pertengahan bulan Februari, aku call lagi ke agensi kerajaan yang cukup femes dengan tari menarinya itu. Cakap dgn orang yang in-charge antar kat SUK, konon nak follow up dgn sape dia hantar tuh..sebab menurut kawan aku di Pejabat Bendahari, takde masuk pun lagi dokumentasi utk Dwi Imej.

Nak tau apa dia cakap?
"Ooo...saya baru aje hantar ke SUK, kak."

WHATTTTTTTTTTTTTT???? What the hell????

Aku pun ape lagi kan...Mood memang sedia tak baik sejak semalam, dengar camnih lagi la nak meletup. Tapi kusabarkan jugak. Adab orang berpuasa, kena banyak bersabar.

Tanya elok2, "Kenapa baru hantar? Akak dah submit sejak bulan 7 tahun lepas lagi."

Jawapannya, "Ya...L.O tu kena submit dengan SUK bersama dengan bukunya sekali."

Respon aku lak, "Buku2 tu akak dah hantar ke sana sejak bulan 7 tahun lepas tu lagi laa...ada 3000 naskhah dok dalam setor tuh."

Jawapannya, "Ya, saya baru ambil daripada Cik Mat."

@!$#%^#!$&^#$*&!($^!@%$^#$@!^%$&*@!$*!%$#!@&^$*@!(#!^$&!#%$!^@$@#*&!@#*

You know what kind of attitude is that????

Jenis suka amik mudah kerja.
Jenis lembab buat kerja.
Jenis tak reti buat kerja.
Senang cerita, jenis menyusahkan orang.

Macam manaaaaaaaaaaaaa laaaaa bisness orang Melayu tak bungkus, kalau macam gini la gaya attitude pekerja kerajaan???? Sedia maklum, kebanyakan biz Melayu ni mesti nak kena dengan gomen. Nih tah berapa lama pulak aku nak tunggu untuk dapatkan payment.

Tension, frust, kecewa, menyampah, putus asa...macam-macam berkecamuk..serabut kepala hotak aku nih. Tambah lagi dengan beberapa masalah peribadi yang lain.

Dugaan...dugaan...
Sabar...redha...pasrah...
Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Pasti ada hikmah di sebalik semua dugaan ini.

Ya Allah, pinjamkan kepadaku secebis kekuatan-Mu.
Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments: